Brudbuketter på nätet - weddingflowers.se - brudbukett Malmö Lund området

Planera bröllopet

Gör en lista precis över allting, vad som ska ingå i ert bröllop. Skriv gärna upp hur ni skulle vilja ha ert drömbröllop och utgå efter det. Men dröm er inte bort, försök att vara lite realistiska i era drömmar. Sätt er sedan tillsammans och stryk över de saker som inte känns så nödvändiga att ha på bröllopet.

Bestäm tidigt vad ni ska prioritera på ert bröllop, exempelvis om ni ska lägga mer pengar på maten, dukningen, festlokalen eller på era bröllopskläder, blommorna, ringarna, bröllopsresan m,m. För i slutändan ska det bli en dag som ni båda kommer att uppskatta och minnas för resten av ert liv.

Sätt datum för bröllopet, ta ett par alternativ. Tänk också ut vem som ska vara vem bland släkt och vänner: Bestman, tärnor, marskalkar, brudnäbbar, toastmaster/toastmadame. Bestäm det väldigt tidigt och se om de vill och kan. Välj personer som tar sina uppgifter på allvar, så bröllopet blir som ni har tänkt er.

När ni har valt dag och datum för bröllopet, ring och boka önskad kyrka. Jag rekommenderar att ni gör detta långt i förväg, ibland ett år innan. Detta gäller speciellt om vigseln är bokad vid en storhelg eller platsen är populär. Gäller också för stads- och rådhus och vigsellokaler. Kontrollera och boka med prästen/personen som ska viga er om de kan det datumet ni har valt.

Festlokalen ska bokas, gör även detta långt i förväg om det är ett populärt ställe att ha fest i. Gå igenom med personalen om mat- och dryckalternativ, ta in förslag på olika finhets/prisnivåer. När ni har bestämt mat och dryck beställ det i god tid. Vill man laga egen mat och ta med egen dryck, tala då med dem som hyr ut lokalen om vad som finns i köket och vilka regler som gäller. Det kan tex vara bra att veta vad som händer om något går sönder.

Skriv en gästlista på vilka och hur många gäster ni ska bjuda på ert bröllop. Räkna sedan ut hur mycket pengar ni kommer att spendera på tex mat och dryck.

Skriv en lista på allt som kommer att kosta på bröllopet som t ex: kläder, ringar, brudbukett, coursage, näbb/tärnbuketter, blommor till kyrkan, bordsdekorationer, övriga dekorationer, fotografering, festlokalen, musiken, frisören och inbjudningskort m.m. Lägg sedan till kostnaden för mat och dryck. Kontrollera att totalsumman inte är större än budgeten.

När ni valt ut gästerna och budgeten går ihop, då är det bara att börja formulera inbjudningskorten. Man kan göra dem själv på datorn och skriva ut dem på printern. Vill man ha mindre jobb och mer eleganta inbjudningskort kan man beställa det från en tryckerifirma. Samma sak gäller för programmet i kyrkan, placeringskort och menyer. Glöm inte svarsdatumet! Sätt ut det tidigt. Gör en lista med namn, adress och telefonnummer på varje bjuden gäst. Den kommer att bli till stor hjälp när tackkorten för bröllopspresenterna ska skickas.

Planera bordsplaceringen, börja med att tänka ut hur ni vill placera borden i lokalen. Gör sedan en stor skiss av lokalen och rita ut borden. Skriv gästernas namn på post-it lappar och sätt ut dem på skissen. Då kan ni enkelt flytta runt gästerna tills ni känner er nöjda.

Lycka till!

 
 
© weddingflowers.se 2018  Mail: info@weddingflowers.se Telefonnr: 0727-181830 (Angela)